Translate

Itävalta 26-29.4.2012 (OSAO)

HEVOS- JA HEINÄMATKA ITÄVALTAAN JA WELSIN HEVOSMESSUILLE 26.-29.4.2012

26.4. torstai
Matkamme alkoi aamulla varhain Oulunsalon lentokentältä. Lento Helsinkiin lähti klo 6.00. Helsingin lentokentällä tapasimme muut matkalle lähtijät. Finnairin lento AY 765 Wieniin lähti klo 8.25 ja perille saavuimme klo 9.55 paikallista aikaa. Lentokentällä oli vastassa itävaltalainen bussi Blaguss yhtiöstä kuljettajineen. Lähdimme ajamaan kohti Linzin kaupunkia Ylä-Itävallassa.
Aivan ensimmäinen ajatus perillä Wienissä oli läkähdyttävä kuumuus Pudasjärven hankien jälkeen. Lämpötila oli koko reissun ajan liki 30°C. Toppasaappaissa meinasi varpaat sulaa

Ensimmäisenä kohteena ajoimme Melkin luostarille noin 112 km Wienistä ja pidimme pienen tauon. Tauon aikana piipahdimme luostarin Bastionissa ja puutarhassa (lisätietoja luostarista: www.stiftmelk.at).

Täältä jatkoimme tallikohteeseen Reiterhof Wasserburgiin (http://www.thomas-gebath.at/). Tästä tallista voi kysellä työssäoppimispaikkaa esimerkiksi nettisivujen Kontakt-linkin kautta. Tallin toimintaan kuului hevosten täysihoitopalveluiden, ratsastustuntien, valmennusten, ratsutuspalveluiden sekä ratsastuskilpailuiden tarjoaminen.

Seuraava kohde oli heinäkoneita valmistava Pöttinger yritys (www.poettinger.at). Yrityksessä kuulimme itävaltalaisesta heinäntuotannosta ja tuotantotekniikasta sekä koneista. Koneet ja tehdas olivat valtavia!! Positiivinen yllätys oli, että Pöttinger- koneissa oli Nokian renkaat alla. Tehtaan alueella ei kuvia saanut ottaa, valitettavasti.

Torstain vierailukohteista viimeinen oli majoittuminen hotelliin nimeltä Dom Hotel Linz. Yhteinen illallinen kaupungilla oli ruokavalion suhteen todella eksoottinen kokemus. Vieläkään emme ole varmoja mitä söimmeOliko hyvää? Jaa-a, sitä täytyy edelleen miettiä

27.4 perjantai

Aamiaisen jälkeen lähdimme ajamaan kohti Stadl-Pauraa (www.pferdezentrum-stadlpaura.at), jossa tutustuimme opiston ja lähinnä valtion siittolan toimintaan. Sekä opisto, että siittola olisivat oivallisia työssäoppimispaikkoja.

Seuraavana kohteena oli hevosten ruokinta-automaatteja ja tallirakenteita valmistavalle Schauerin
tehtaalle (www.schauer.co.at). Tehtaalla tutustuimme tuotantoon ja jatkoimme lisäksi tutustumista käytännön tallikohteeseen, joka oli 20 km päässä tehtaalta. Talli ei sovellu työssäoppimispaikaksi.

28.4. lauantai

Lauantaina osallistuimme Welsin hevosmessuille. Totesimme, että raviurheilu ei messuilla ollut millään tavalla edustettuna. Ratsastuksen eri lajit ja varsinkin lännenratsastus näkyivät selvästi. Messuihin tutustumiseen meni koko päivä.

Messujen jälkeen ajoimme Wieniin, jossa majoitumme kaupungin keskustassa Austria Trend Hotel Ananas

29.4 sunnuntai
Aamiaisen jälkeen lähdimme katsomaan Wienin kaupungin tärkeimpiä nähtävyyksiä sekä kuulimme käytännön asioita Itävallasta. Pääsimme katsomaan Espanjalaiseen ratsastuskoulun kuuluisaa näytöstä. Yllättävää oli, että ratsastuskoulu talleineen oli todella keskellä kaupunkia ja vanhoissa asuintalojen näköisissä rakennuksissa.

Wienin raviradalle (www.krieau.at ) tutustumisen aloitimme tallikierroksella. Ravit alkoivat kello 14.00. Ravirata oli jo parhaat päivänsä nähnyt, ainakin katsomorakennusten perusteella. Ravilähdöt olivat kuitenkin mielenkiintoisia ja hevoset hyvin treenatun oloisia.

Ravien jälkeen päättyi matkan yhteinen ohjelma.

Reissussa hikoilleina

Leena ja Niina

P.S. lisätietoja ja esitteitä voi kysellä allekirjoittaneilta