Translate

Islanti 24.9.-28.9.2012 (KAO)

Islanti 24.9. – 28.9.2012

Maanantai 24.9.2012 KAJAANI – HELSINKI – REYKJAVIK - HELLA

Lähdimme matkaan Kajaanin lentoasemalta aikaisella aamulennolla. Tämä oli matkamme rankin päivä, koska siihen sisältyi monen tunnin odottelu Helsinki-Vantaalla ennen Islannin lennon lähtöä – joka oli lisäksi yli tunnin myöhässä.

Maanantai-iltana saavuimme kuitenkin Keflavikin lentokentälle varsin vaiherikkaan lennon jälkeen. Kävimme hakemassa varaamamme vuokra-auton ja tutustuminen Islantiin saattoi alkaa.

Ajoimme Keflavikista Reykjavikin ohi kohti ensimmäistä majapaikkaamme ja myös tutustumiskohdettamme Hestheimaria.  Pysähdyimme matkalla syömään Selfossin kaupungissa ja saavuimme myöhään perille. Emme ehtineet illalla tutustua paikkaan emmekä näkemään paikan omistajia. Mutta saksalainen harjoittelija opasti meidät majoittumaan yhteen tilan lomamökeistä ja antoi mukaamme seuraavan aamun aamupala-ainekset.

Tiistai 25.9.2012 HESTHEIMAR

Aamu valkeni aurinkoisena. Laitoimme aamupalan mökissämme ja katselimme ikkunasta avautuvia maisemia – hevosia, hevosia, hevosia.  Paikan omistaja, emäntä Helka, tuli tapaamaan meitä heti aamusta ja keskustelemaan matkan pääasiallisesta tarkoituksesta heti aamulla.

Hestheimarissa on hevosia n. 150. Kesäaikaan enemmän, sillä heillä oli myös siitosoriita ja vieraita tammoja silloin. Heillä on sekä ratsastustoimintaa että hevosten kasvatusta. Lisäksi tilalla on mahdollisuus majoittua ja ruokailla, pitää juhlia ja he järjestävät retkiä myös ilman hevosia.

Ratsastusretkiä on yhden tunnin retkistä useamman päivän pituisiin vaelluksiin. Lyhyitä tunnin ja muutaman tunnin retkiä tehdään yksittäistenkin asiakkaiden kanssa, mutta päiväreissulle ja useamman päivän reissulle ryhmän minimikoko on 6 ratsastajaa.

Ratsastusretkien ja – vaellusten lisäksi järjestetään ratsastusvalmennuksia, ratsastusleirejä, hevosnäyttelyitä, myyntinäyttelyitä ja rivitanssikursseja.

Työssäoppimisesta/työssäoppijoista - HESTHEIMAR

Hestheimar ottaa työssäoppijoita läpi vuoden – ainut ajankohta, jolloin ei käy, on muutama viikko Joulun molemmin puolin. Kesä on myös huono aika tulla, koska kukaan ei ehdi opettaa ja perehdyttää töihin kunnolla. Työssä oppimisen tulisi olla kestoltaan vähintään kaksi kuukautta – kuukausi menee asioiden opetteluun ja kotiutumiseen.

Työtehtävinä tilalla on hevosten hoito, tallityöt, ratsastus, majoitustilojen siivous, ruoanlaitto asiakkaille, asiakaspalvelu sisältäen asiakkaiden kanssa keskustelun, asiakkaiden kuuntelemisen, asiakkaiden ohjaamisen. Tässä paikassa pidettiin tärkeänä, että asiakkaat saavat tietoa Islannista ja islanninhevosista – oppaat eivät puhu itsestään. Tärkeätä on myös, että kaikkia töitä suostuu tekemään. Jos henkilöllä on jotain vahvuuksia tai erityisosaamista, se pitää tuoda esille.

Siis vaatimuksena työtehtäviin on itsenäisyys, positiivisuus, tiimityötaidot, englanninkielen osaaminen ja hyvät sosiaaliset taidot. Ratsastustaitokin on tärkeätä, mutta se ei ole vaatimuksista ensimmäisenä. Useat työharjoittelijat ovat väsyneitä ensimmäisten viikkojen jälkeen – mikä sitten väsyttää niin uusi kieli, lihastyö, uusi kulttuuri – kaikki nämä erikseen ja yhdessä.

Kokemuksen kautta tulleena vaatimuksena on myös hyvä psyykkinen ja fyysinen terveys. Harjoittelemaan tulija ei saa sairastaa mitään sellaista sairautta, josta voi aiheutua vaaraa hänelle tai asiakkaille tai muille työntekijöille.

Hevosten kanssa työskenteleminen on pääasiassa hevosten laittamista asiakkaille, asiakkaiden kanssa ratsastamista oppaana, mutta myös nuorten hevosten kanssa voi päästä työskentelemään eli auttamaan koulutuksessa – varsinkin jos harjoitteluaika sattuu syksylle. Syksyisin nuoret hevoset otetaan laitumelta muutaman kuukauden sisäruokintajaksolle opettamista varten. Hyvä ratsastaja voi päästä ratsastamaan myös kilpailuihin tai näytöksiin.

Hestheimarissa opiskelijat saavat majoittua ilmaiseksi ja heille kuuluu myös ruoka talon puolesta. He voivat syödä asiakkaiden kanssa silloin kun asiakkaita on. Muuten he saavat laittaa ruokaa itse – talon tarvikkeista. Ruoka on normaalia islantilaista ruokaa – kasvisruokavaihtoehtoa ei ole tarjolla.

Helkan kanssa juteltuamme menimme tutustumaan Hestheimariin paikkana. Meille esiteltiin tallit ja isäntä piti pienen näytöksen nuorten hevosten kanssa työskentelystä. Pääsimme myös ratsastamaan. Me lähdimme pienen asiakasryhmän mukana kahden tunnin ratsastusretkelle, joka oli ihan mukava kokemus – tosin ehkä olisimme toivoneet enemmän vauhtia – tölttiä tai laukkaa.

Ratsastusretken jälkeen lähdimme tutustumaan kylille ja ajelimme myös lähelle Heklan tulivuorta. Matkan teko piti päättää varoituskylttiin, jossa käskettiin laittamaan auton neliveto päälle. Laavakentät ja Heklan läheisyys olivat vaikuttava näky, koska vastaavaan ei ole aikaisemmin törmännyt. Hekla on purkautunut viimeksi vuonna 2000 ja sen odotetaan aktivoituvan muutaman vuoden sisällä jälleen.

Illalla ajelimme meren rantaan – kävimme syömässä pikkuisessa kalastajakylässä Eyrarbakkissa. Samalla ihailimme tien varsilla laiduntavia hevosia, hevosia ja hevosia. Ihan illalla majapaikassamme tutustuimme islantilaiseen kylpykulttuuriin ja vietimme aikaa mökkimme omassa ”hottuubissa” l. kylpytynnyrissä (hot tub), johon vesi johdettiin maan alta. Hienoa! Islannissa lämmitykseen ja sähkön tuottoon käytetään paljon geotermistä energiaa. Kuumiin lähteisiin muodostuva höyry johdetaan turbiiniin sähkön tuottamiseksi (yksinkertaistettuna). Hestheimariin tuleva sähkö oli tuotettu tällä tavoin ja voimalaitos oli muutaman kymmenen kilometrin päässä – harmi kun ei tullut otettua kuvaa.

26.9.2012 HESTHEIMAR – ELDHESTAR

Keskiviikkoaamuna söimme aamupalan turistien kanssa Hestheimarin vierastalossa. Samalla tutustuimme emännän laajaan kirjakokoelmaan ja valokuviin Islannista ja islanninhevosista. Sitten oli aika jättää tämä mukava paikka.

Lähdimme ajamaan takaisin kohti Reykjavikia sellaiselle paikkakunnalle kuin Hveragerdi. Siellä tutustuimme islanninhevostalliin nimeltään Eldhestar.

Eldhestarissa oli hevostalli ja hotelli, jossa oli myös ravintolapalvelut. Meidät otti vastaan Frida ja Thorsteinn, joka on yksi Eldhestarin perustajista. Saimme esittelyn yrityksen historiasta ja toiminta-ajatuksesta, meille kerrottiin harjoittelijoiden töistä ja vaatimuksista ja lisäksi kiersimme yrityksen toimitilat läpi. Fridan läsnäolo oli hyvä, koska hän hoitaa harjoittelijoihin liittyvät paperiasiat ja perehdyttämisen.

Työssäoppimisesta/työssäoppijoista - ELDHESTAR

Eldhestar ottaa myös työssäoppijoita/harjoittelijoita läpi vuoden. Heidän mielestään paras aika on syyskuun puolesta välistä toukokuun puoleen väliin. Silloin he ehtivät perehdyttää ja opettaa uudet työntekijät. Kesäaika on kiireinen ja silloin kenelläkään ei ole aikaa yksityiskohtaiseen ohjaamiseen. Toki, jos ajoittaa menemisensä aikaisempaan ajankohtaan ja jää yli kesän. He toivoivat, että tulisi yksi opiskelija kerrallaan – silloin on helpompi sopeutua tiimiin, toimia itsenäisesti ja alkaa puhua vierasta kieltä. Hyvä aika olla harjoittelujaksolle on 3 – 5 viikkoa – jopa 8 viikkoa. Työviikko on pituudeltaan 6 päivää. Kaikentasoisia harjoittelijoita otetaan. Asenne on tärkein.

Eldhestarissa on omat tallimestarit, jotka tekevät hevosten hoitotyöt; ruokkivat ja siivoavat tallin tarpeen vaatiessa. Sitten ovat oppaat, jotka ottavat asiakkaat vastaan, laittavat hevoset valmiiksi asiakkaille, jakavat hevoset asiakkaille, avustavat asiakkaita varusteiden sovittamisessa ja ratsaille nousemisessa sekä myös ratsastuksen aikana. Opastöihin pääsevät myös harjoittelijat/työssäoppijat. Mitä parempi ratsastustaito on tullessa, sen nopeammin pääsee mukaan asiakastyöhön. Oppaan pitää puhua englantia ja olla niin hyvä ratsastaja että pystyy ohjeistamaan asiakkaita hevosten kanssa toimimisessa ja ratsastuksessa. Opiskelijat tekevät asiakastyötä avustajana, eivät yksin asiakasryhmien kanssa.

Harjoittelijoita/työssäoppijoita varten on hotellissa staff-huoneita. Lähistöltä voi myös vuokrata asunnon – varsinkin jos viipyy useamman kuukauden. Työntekijöille kuuluu aamupala, lounas ja päivällinen.  Eldhestar järjestää tarvittaessa  kyydin Reykjavikista flybus-asemalta/-asemalle.

Eldhestarin vierailun jälkeen meillä jäi hyvin aikaa tutustua tärkeisiin Etelä-Islannin matkailunähtävyyksiin. Ajoimme ensin katsomaan kuumia lähteitä ja Strokkurin purkautumista. Storkkur sijaitsee geotermisellä alueella Hvítá-joen vieressä maan lounaisosassa itään Reykjavikista. Se on yksi maan tunnetuimmista geysireistä, joka purkautuu säännöllisesti 4-8 minuutin välein jopa 20 metrin korkeuteen. Kuuluisin kuuma lähde on Geysir, mutta se ei ole enää kovin aktiivinen.

Sudurlandin alue, jolla Strokkur ja muut geysirit sijaitsevat, on suosittu matkailukohde, koska geysirit sijaitsevat siellä ja siitä on myös suhteellisen lyhyt ajomatka toiselle Islannin ehkä kuvatuimmalle paikalle eli Gullfossin putouksille. Ja se olikin meidän seuraava kohde.

Gullfoss (Kultainen vesiputous) on Islannin kuuluisin vesiputous ja yksi maailman luonnon ihmeistä. Se sijaitsee Etelä-Islannissa, valtavassa jääkauden muovaamassa jäätikköjoessa (Hvitá, Valkoinen joki). Putous laskee 32 metriä päätyäkseen kapeaan kanjoniin, joka on 70 metriä syvä ja 2,5 kilometriä pitkä. Hieno paikka ja paljon turisteja.

Gullfossilta suuntasimme Thingvellirin kansallispuistoon. Thingvellir sijaitsee Euroopan ja Amerikan mannerlaattojen törmäyspisteessä. Thingvellir, tai islantilaisittain Þingvellir, sijaitsee 50 kilometriä itään Reykjavikista.  Thingvellirissä kohtaavat historia ja luonnonkauneus. Maailman vanhimmaksi tunnustettu parlamentti Althing kokoontui siellä ensimmäisen kerran vuonna 930. Althing kokoontui joka kesä jakamaan oikeutta ja luomaan lakeja. Esimerkiksi vuonna 1000 Althingin päätöksellä Islannista tuli kristitty. Thingvellir on aina ollut tärkeä islantilaisille ja siellä järjestetäänkin usein suurtapahtumia, jossa tuhannet ihmiset kokoontuvat. 1974, maan historian 1100-vuotispäivää juhlittaessa yli 60 000 ihmistä osallistui Thingvellirissä järjestettyyn ohjelmaan.

Thingvellirin jälkeen ajoimme maan pääkaupunkiin Reykjavikiin. Onneksi olin ottanut navigaattorin mukaan, niin onnistuimme melko vähällä vaivalla löytämään hotellimme. Illalla ehdimme tutustua kaupunkiin ruokapaikan etsimisen verran.

27.9.2012 ISHESTAR JA ISLENSKI HESTURINN

Torstai aamun vierailukohde oli yksi suurista talleista eli Ishestar. Se sijaitsi lähellä Reykjavikia. Siellä meitä vastassa oli Silja, joka huolehti yrityksen esittelemisestä.

Ishestar on auki koko vuoden lukuun ottamatta Joulupäivää. Hevosia yrityksessä on talvi aikaan 50 – 60, kesäisin yli sata.

Työssäoppimisesta/työssäoppijoista - ISHESTAR

Ishestarin toiveet työssäoppijoista olivat edellisten kaltaisia. Opiskelijan pitää pystyä huolehtimaan itsestään, pitää haluta ja osata hoitaa hevosia, pitää osata ratsastaa, puhua englantia ja tykätä asiakaspalvelusta. Toiveena oli, että vain yksi opiskelija tulisi kerrallaan.

Ishestarissa töihin kuuluu hevosten ruokintaa ja hoitoa, hevosten varustamista ratsastukseen, asiakkaiden ohjaamista hevosten laitossa/purkamisessa ja ratsastuksessa. Ratsastamaan pääsee – eli kaikille retkille/vaelluksille lähtee vähintään kaksi opasta. Oppaat seuraavat asiakkaiden ratsastusta ja auttavat/neuvovat tarpeen mukaan. Oppaat myös huolehtivat hevosista tauon aikana.

Talo tarjoaa ruoan ja majoituksen. Työpäiviä on kuukaudessa n. 20 ja työt rytmittyvät esimerkiksi niin että tehdään 3 – 4 päivää töitä ja sitten 2 – 3 päivää vapaata. Paras työssäoppimisajankohta on sesongin ulkopuolella, koska täälläkin on aika hektistä kesäaikana. Jakson olisi hyvä olla vähintään kuukauden mittainen, että ehtii oppia jotakin – ainakin talon tavoille.

Työntekijöillä on käytössään auto, jonka ajot kukin merkitsee ylös – ne sitten laskutetaan työntekijältä.

27.9.2012 ISLENSKI HESTURINN

Viimeisenä kohteena oli pieni islanninhevostalli Islenski Hesturinn. Tällä tallilla oli 25 hevosta (omaa) ja se sijaitsi lähellä Reykjavikia tallialueella, jonka osoitetta ei navigaattori löytänyt J: Yritys on uusi – se on toiminut vajaa kaksi vuotta. Yrityksessä oli kaksi työntekijää.

Yritys ei voi tarjota asuntoa eikä ruokaa eikä kuljetusta. He olivat varovaisia kertomaan juuri mitään yrityksestään ilman vakuuttelua, että tietoa ei laiteta julkisuuteen. He olivat tarkkoja liikesalaisuudestaan.

Työssäoppijan tulee olla vähintään 25 – vuotias (jos oikein hyvä niin myös vähän nuorempi). Pitää olla todella hyvä ratsastaja – pitää pystyä ratsastamaan kaikkia hevosia, menemään kaikille reiteille, vetämään ryhmää, hallitsemaan hevosta ym. Eli ei oikein harjoittelupaikka vaan paikka valmiille tyypille, koska he ovat lisenssin omaava talli eli harjoittelemassa oleva ei edes saa toimia oppaana.

Kielitaito toive oli englanti ja ruotsi ja tupakointi on kielletty.

Näiden yritysvierailujen jälkeen kävimme vielä tutustumassa Blue Lagooniin ja eksyimme Reykjavikissa etsiessämme oikotietä ruokapaikkaan.

Kotimatka alkoi aikaisin aamulla. Saimme vuokra-auton palautettua ehjänä ja lennotkin olivat aikataulussa.