Translate

Alankomaat 12-16.11.2012 (RMO, OSAO)


TYÖSSAOPPIMISPAIKKOJEN JA YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KARTOITUS ALANKOMAISSA

                             Oulun seudun ammattiopiston koulutussuunnittelija Marita Mustonen ja Ruukin maaseutuopiston koulutussuunnittelija Reetta Olkinuora tekivät yhteisen matkan Alankomaihin 12.–16.11.2012. Tavoitteena matkalla oli kartoittaa työssäoppimispaikkoja Hevostalouden perustutkintoa suorittaville opiskelijoille. Matkan suunnittelu tapahtui lopullisesti noin kuukautta ennen matkaa, ja muotoutui entisestään matkan aikana.

Maanantai 12.11.2012

                             Kartoitusmatka käynnistyi maanantaiaamuna Oulun lentokentältä, josta lennettiin Arlandan lentokentälle Ruotsiin. Ruotsissa vaihdettiin Amsterdamin koneeseen. Matkaan kului noin kolme tuntia.  Maanantain aikana koulutussuunnittelijat tutustuivat kolmeen hevostalousyritykseen.

                             Ensimmäinen maanantain vierailukohteista oli olympialaistason kenttäratsastajan valmennustalli. Tallilla on hevosia noin 20 kpl, työssäoppijallakin on mahdollista tuoda oma hevonen mukana. Työssäoppijan tulisi osata ratsastaa He:B-A tasolla. To-paikka sopii paremmin ratsastuksenohjaajaksi erikoistuvalle opiskelijalle. Työssäoppijoita otetaan vain yksi opiskelija yhdestä kansallisuudesta kerrallaan. Talliyrityksellä oli majoitusmahdollisuus.

                             Toinen kohde oli niin ikään valmennukseen painottunut talli, jossa oli 28 hevosta, joista vierailuajankohtana oli useita nuoria hevosia. Talliyrittäjien omistuksessa on vielä muutamia siitostammoja, jotka eivät ko. tallilla asuneet. Talliyritys oli selvästi estepainoitteinen. Myös tällä yrityksellä oli mahdollista tarjota majoitus ja ruokailu työssäoppijalle. Heille sopi monenlaiset työssäoppijat, koska heillä oli monenlaisia työtehtäviä. Suomalaiselta yrittäjältä tuli ehdotus valtakunnallisen, ehkä jopa kansainvälisen, top-rekisterin keräämisestä. Tässä oppilaitoksessa oli yksi Connect Equus- koulun opiskelija työssäoppimisjaksolla juuri vierailun aikaan.

                             Kolmas, ja päivän viimeinen, vierailukohde oli pääasiassa nuorten hevosten kouluttamiseen ja kasvattamiseen keskittynyt yritys. Tallilla toimii myös kansainvälisen tason kouluratsastaja. Tätä kohdetta ei kuitenkaan otettu työssäoppimispaikaksi, isäntäperheen perhesyistä johtuen.

                             Majoittuminen oli hotellissa Zwollessa.

Tiistai 13.11.2012

                             Tiistain tutustumiskohde oli valmennustalli, joka keskittyi nuoriin ja ns. ongelmahevosiin. Heillä oli myös jonkin verran myyntihevosia. Tallialueella toimi useampi hevosyrittäjä. Tälläkin yrityksellä oli suomalainen yrittäjä, joka tarjoaa työssäoppijalle majoituksen ja ruoan. Yrityksellä oli 20 hevosta, koko tallialueella jopa 80 kpl. Tallin läheisyydessä on myös kuuluisa siittola. Tällä yrityksellä oli tärkeää ottaa opiskelija lähelle, eli opettaa koko elämänkaari hevosen näkökulmasta. Talli ja yrittäjä vaikuttivat avoimelta ja mukavalta, to-paikka sopisi myös hieman haasteelliselle opiskelijalle.

                             Tälle päivälle oli suunnitelmissa toinenkin tutustumiskohde, mutta he peruuttivat vierailun yllättäen. Majoittuminen oli hotellissa Eindhovenissa.

Keskiviikko 14.11.2012

                             Keskiviikko oli koko matkan odotetuin päivä; tutustuimme yhteen hevostalousalan oppilaitokseen ja kahteen mielenkiintoiseen talliyritykseen.

                             Vierailu-koulu oli maan ainoa ministeriön rahoittama ja valvoma hevosalan oppilaitos. Koululla oli 40 omaa hevosta, ja koulun alueella oli 225 karsinapaikkaa. Opiskelijoilla oli pääsääntöisesti omat hevoset mukana; jos ei ollut, saattoivat he vuokrata sen koululta. Oppilaitoksen tilat olivat modernit, viihtyisät ja tarkoitukseen sopivat. Oppilaitoksella oli sekä päiväopetusta, että ns. monimuotokoulutusta. Koulu ei ollut kovin kiinnostunut kansainvälisestä yhteistyöstä, tekivät sitä jo yhden Suomessa olevan yksikön kanssa. Oppilaitos tarjosi kansainvälisiä kursseja ryhmille, jotka maksoivat 95-120 € päivässä opiskelijaa kohden.

                             Päivän toisena kohteena oli suomalaisen kilparatsastajan valmennus- ja treenaustalli Etelä-Hollannissa. Tämä talli pystyi ottamaan yhden opiskelijan kerrallaan työssäoppimaan, ja toivoi heiltä kohtuullista ratsastustaitoa (He:B-He:A).  Tallilla oli 15 hevosta, mutta tallialueella n. 60 kpl. Tähän yritykseen oli menossa vierailun jälkeen yksi opiskelija työssäoppimisjaksolle. Lähes koko työtiimi oli suomalaisia.

                             Kolmas vierailukohde niin ikään suomaisyrittäjälähtöinen valmennus- ja kilpatalli. Tallissa toimi kaksi talliyrittäjää, sekä kilparatsastaja, jota haastateltiin työssäoppimisasioissa.  Tallissa oli 28 karsinapaikkaa, mutta kaikki eivät vielä olleet täynnä, koska yrittäjä oli ollut tiloissa vasta kaksi kuukautta. Tallissa oli myös suomalainen hevostenhoitaja. Hekin ottaisivat majoituksen takia vain yhden opiskelijan kerrallaan työssäoppimaan.

                             Majoittuminen Belgian rajalla Bredassa.

Torstai 15.11.2012

                             Torstain vierailukohteet peruuntuivat viime metreillä, päivä käytettiin siirtymiseen Amsterdamiin. Majoitus siis hotellissa siellä.

Perjantai 16.11.2012

                             Aamulla lähtö taksilla Schipholin lentökentälle ja sieltä vaihto Kööpenhaminaan ja kohti Oulua.

Loppuajatuksia

                             Matkan aikana todettiin, että ilman vuokra-autoa ja hyvää navigaattoria tällaista matkaa on todella vaikea toteuttaa. Lisäksi kollegan tuki jo pelkästään ajo-ohjeiden tulkitsemisessa oli tärkeää.

                             Matkan suunnitteluun saisi varata jopa kauemmin aikaa. Viime hetkeen vierailujen peruuntumiseen on vaikea varautua kun on jo kohteessa, tai juuri sinne lähdössä.

                             Tällainen tiivisrytminen vierailutahti koettiin positiiviseksi, vaikka ajokilometrien jälkeen oli jo väsymystä havaittavissa. Jälkikäteen voi sanoa, että onneksi torstain kohteet peruuntuivat, koska perjantain lentokentillä odotteluja varten piti levähtää. Vapaa-aikaa matkalla ei juuri ollut ruoka- ja huoltoasemapysähdyksiä lukuun ottamatta juuri lainkaan.